Načítavam...
Námestie mládeže 587/17, 960 01 Zvolen
zriaďovateľ
0908-969 859
vedenie školy
0948-132 113

Maturitné skúšky

Externá časť (EČ) a Písomná forma internej časti (PFIČ):  
  • 11. marec 2025: Slovenský jazyk a literatúra,  
  • 12. marec 2025: Anglický jazyk  
Náhradný termín: 8. – 11. apríla 2025, septembrový opravný termín: 2. – 5. septembra 2025

Praktická časť maturitnej skúšky: 24. apríla 2025, ústna forma internej časti MS: 27. – 29. mája 2025


VŠEOBECNÉ POKYNY NA VYKONÁVANIE ÚSTNEJ FORMY INTERNEJ ČASTI
MATURITNEJ SKÚŠKY

1. Ústnu formu internej časti maturitnej skúšky tvorí ústna odpoveď žiaka pred predmetovou maturitnou komisiou, pričom si žiak žrebuje jedno zo schválených maturitných zadaní.
2. Maturitné zadania a úlohy v nich možno schváliť, ak sú v súlade s katalógom cieľových požiadaviek pre príslušný predmet maturitnej skúšky.
3. Každé maturitné zadanie tvoria dve samostatné úlohy alebo tri samostatné úlohy z viacerých tematických okruhov, podľa možností a charakteru predmetu maturitnej skúšky.
4. Obsah maturitných zadaní zohľadňuje aj čas určený na trvanie maturitnej skúšky pozostávajúcej z prípravy a odpovede.
5. Minimálny počet maturitných zadaní je 30. Každé maturitné zadanie sa použije iba jedenkrát v príslušnom dni a v jednej predmetovej maturitnej komisii v tej istej strednej škole.
6. Pre každý predmet maturitnej skúšky sa učebné pomôcky členia na všeobecné a konkrétne. Všeobecnými učebnými pomôckami sú pomôcky, ktoré má každý žiak v strednej škole k dispozícii počas konania príslušnej časti maturitnej skúšky alebo zložky maturitnej skúšky. Konkrétnymi učebnými pomôckami sú učebné pomôcky, ktoré priamo súvisia s príslušným maturitným zadaním.
7. Stredná škola zabezpečí žiakovi prístup k všeobecným učebným pomôckam v príslušnom predmete maturitnej skúšky.
8. Súčasťou príslušného maturitného zadania je aj uvedenie konkrétnej učebnej pomôcky.
9. Skúšajúci riadi rozhovor so žiakom, kladie pomocné otázky, vyjadruje súhlas alebo nesúhlas s tvrdeniami žiaka a vedie ho k tomu, aby svoje názory podopieral argumentmi a využíval pri tom písomnú prípravu a vlastné poznatky získané počas prípravy na maturitnú skúšku.
10. Členovia predmetovej maturitnej komisie dbajú na to, aby žiak mohol na ich podnety reagovať plynulo a mal vhodné podmienky na vyjadrenie svojich myšlienok.
11. Charakteristika maturitných zadaní a úloh v nich, všeobecné učebné pomôcky a hodnotenie jednotlivých predmetov maturitnej skúšky sú uvedené v katalógu cieľových požiadaviek, ak je vydaný.

IV. ČASŤ
VŠEOBECNÉ POKYNY NA VYKONÁVANIE ODBORNEJ ZLOŽKY MATURITNEJ SKÚŠKY

1. Maturitné témy pre teoretickú časť odbornej zložky maturitnej skúšky vychádzajú z výkonových štandardov pre teoretické vyučovanie pre príslušný študijný odbor alebo pre zameranie príslušného študijného odboru uvedené v štátnom vzdelávacom programe pre odborné vzdelávanie a prípravu, podľa ktorého žiak štúdium začal.
2. Maturitné témy pre praktickú časť odbornej zložky maturitnej skúšky vychádzajú z výkonových štandardov pre praktické vyučovanie pre príslušný študijný odbor alebo pre zameranie príslušného študijného odboru uvedené v štátnom vzdelávacom programe pre odborné vzdelávanie a prípravu, podľa ktorého žiak štúdium začal.
3. Skúšajúci riadi rozhovor so žiakom, kladie pomocné a stimulačné otázky, vyjadruje súhlas alebo nesúhlas s tvrdeniami žiaka a vedie žiaka k tomu, aby svoje názory odôvodňoval relevantnými argumentmi a využíval pri tom písomnú prípravu a tiež vlastné poznatky získané počas prípravy na maturitnú skúšku.
4. Členovia predmetovej maturitnej komisie dbajú na to, aby žiak mohol na ich podnety reagovať plynulo a mal primeraný čas a pokoj na vyjadrenie svojich myšlienok.
A. TEORETICKÁ ČASŤ ODBORNEJ ZLOŽKY MATURITNEJ SKÚŠKY
Kritériá hodnotenia
a) porozumenie téme,
b) používanie odbornej terminológie,
c) samostatnosť prejavu,
d) schopnosť aplikácie,
e) správnosť a vecnosť odpovede.

B. PRAKTICKÁ ČASŤ ODBORNEJ ZLOŽKY MATURITNEJ SKÚŠKY
Charakteristika foriem

B1. Praktická realizácia a predvedenie komplexnej úlohy
Rozsah a obsah úloh: aplikácia teoretických vedomostí a zručností získaných praktickým vyučovaním v príslušnom študijnom odbore alebo v zameraní príslušného študijného odboru.
Kritériá hodnotenia
a) pochopenie úlohy,
b) analýza úlohy,
c) voľba postupu,
d) voľba a použitie pomôcok, špeciálnych zariadení, prístrojov a materiálov,
e) organizácia práce,
f) dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia,
g) ochrana životného prostredia,
h) výsledok práce.

B2. Obhajoba vlastného projektu
Komplexná odborná práca alebo projekt sa rieši počas štúdia individuálne alebo skupinovo. Práca je obsahovo zameraná podľa príslušného študijného odboru alebo zamerania príslušného študijného odboru a potrieb praxe. Vo výtvarných odboroch tvorí túto časť maturitnej skúšky spracovanie zadanej témy v technologických, výtvarných a materiálových súvislostiach v podobe návrhu, odbornej dokumentácie, realizácie návrhu a písomnej obhajoby v odbornej maturitnej práci. V písomnej obhajobe žiak uvedie svoje východiská a ciele, inšpiračné zdroje, popíše a odôvodní postup realizácie, použité výtvarné techniky, technológie a materiály a celkový rozpočet realizácie.
Kritériá hodnotenia
a) odborná úroveň projektu,
b) grafická úroveň projektu,
c) vlastná obhajoba autora – úroveň prezentácie,
d) používanie odbornej terminológie,
e) využitie odbornej literatúry.

B3. Realizácia a obhajoba experimentu
Rozsah a obsah úloh: 20 strán textu, tabuľky, nákresy, grafy, obrazový a fotografický materiál.
Kritériá hodnotenia
a) odborná úroveň projektu,
b) grafická úroveň projektu,
c) vlastná obhajoba autora – úroveň prezentácie,
d) používanie odbornej terminológie,
e) využitie odbornej literatúry.

B4. Obhajoba úspešnej súťažnej práce
Predvedenie a obhajoba úspešnej súťažnej práce, ktorá sa umiestnila na prvom až treťom mieste v krajskom kole alebo na prvom až piatom mieste v celoštátnom kole súťaže žiakov stredných škôl v Slovenskej republike.
Kritériá hodnotenia
a) správna voľba postupu,
b) využitie zariadení a materiálov,
c) používanie odbornej terminológie,
d) samostatnosť prejavu,
e) schopnosť aplikácie,
f) možnosť využitia v odbore.

Partneri

Europsky socialny fondMinisterstvo školstvaErasmus plusSlovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácuSCVČaSc agendaModernizácia vzdelávacieho procesu na stredných školáchE-twinningISIC kartyEuromindNIVAM
Continental ZvolenPortasMesto ZvolenKúpele SliačBBXNETKrajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene